Головна » Статті » Мої статті

ЗАСТОСУВАННЯ ГРАФІЧНИХ ОРГАНІЗАТОРІВ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ТЕХНОЛОГІЇ ЧПРКМ НА УРОКАХ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Технологія ЧПРКМ пропонує багато прийомів і методів роботи з навчальним текстом, а також рекомендацій з їх використання на кожній із трьох стадій уроку.  Одним із популярних видів роботи є графічна організація матеріалу за допомогою візуальних організаторів. Візуальні або графічні організатори — це графічне представлення різноманітних розумових процесів.  Завдяки ним прихований процес мислення стає наочним, набуває візуального втілення, тому що застосування графічних організаторів технології  ЧПРКМ  дозволяє розгорнути  розумові процеси на площині.  Ці форми роботи систематизують думки, роблять складні конструкції більш  зрозумілими. Також засоби візуалізації допомагають школярам  актуалізувати відоме, вплітати досвід і знання в нову інформацію, краще  її класифікувати та формулювати висновки. Вони сприяють організації  мислення більш високого порядку, формують вміння аналізувати матеріал, оцінювати й коректувати процес власної навчальної діяльності, орієнтуватися в ситуації, обмірковувати з усіх сторін можливі відповіді на складні питання. Під час дискусій  навчають  аргументовано виступати, розв’язувати  проблеми, допомагають конспектувати навчальний матеріал у графічній формі.

Візуальні організатори спонукують кожного школяра  думати над тим, як він міркує, що  бачить і робить, порівнювати власні думки з  думками інших. Щодо вчителів, то графічні організатори дають можливість побачити, що учні вже знають і вміють, допомагають  опиратися на ці знання й уміння, бачити помилки дітей і виправляти їх.

Та перш, ніж обрати для уроку той або інший метод візуалізації,

вчитель повинен дати сам собі відповідь на  запитання, як  він  ставиться до змісту, які в ньому центральні факти, ідеї, аргументи, процеси, що мають зрозуміти учні; яка схема  найкраще організує матеріал і наповнить його змістом; який вид графічного організатора допоможе учням в аналізі й осмисленні змісту; які потрібно поставити запитання, як організувати актуалізацію суб’єктного досвіду з теми для активізації мислення учнів. Тобто, вчителю необхідно усвідомлювати, чому він обирає той чи інший  графічний організатор і якої мети  може з його допомогою досягти.

Також потрібно пам’ятати, що навчання дітей  вмінню користуватися графічними організаторами має складатися з таких етапів:

  • відтворення «готових» графічних організаторів у зошитах у супроводі коментарів учителя;
  • самостійна структуризація текстової інформації (складання таблиць, схем, діаграм) учнями за наданим їм зразком;
  • самостійний вибір школярами доцільного типу візуального організатора з подальшою  структуризацією  текстової інформації.

         Існує декілька видів класифікації  візуальних організаторів.
В основі одного з них – тип форми організації інформації. За формою графічні організатори можна підрозділити на три групи.

До першої групи відносяться візуальні організатори, які мають конкретну, строго задану форму.  Це, наприклад, діаграма Венна, концептуальна таблиця, М-схема.

Другу групу становлять графічні організатори з менш заданою формою. Пропонується лише певна манера й технічний спосіб створення схеми. Це, наприклад,  кластер.

Третю групу складають  організатори, які дають максимальну свободу учневі при  їх створенні, такі, як карта концепції.

Іншу класифікацію пропонує Дайана Халперн. В її основі   лежить

використання просторових образів, які допомагають осмислити представлену

інформацію:

         лінійна послідовність, яку можна застосувати, якщо події  послідовно міняють одна одну;

         ієрархії  (або деревоподібна структура) можуть бути використані, наприклад, для представлення зв’язків згідно з принципами класифікації;

         мережі  показують кілька різних типів зв’язків між об’єктами і явищами;

         матриці   застосовуються  для порівняння подій, предметів, процесів за рядом показників;

         блок-схеми  зручні тоді, коли інформація містить у собі ряд послідовних логічних і точних інструкцій і команд.

         Цікавий підхід  до  класифікації  візуальних організаторів запропонував        Д. Кларк, розподіливши їх за способом досягнення мети на дві групи:

         прийоми  «З землі – до вершини», які  допомагають сканувати, сортувати й організовувати інформацію, робити висновки. При цьому застосовується індуктивний тип мислення (від окремого до загального);

         прийоми «З пташиного польоту – до землі»,  які допомагають застосовувати правила, ухвалювати рішення, аналізувати проблеми й знаходити шляхи розв’язку. Тут використовується  дедуктивний тип мислення (від загального до окремого).

         Графічні прийоми візуалізації «З землі – до вершини» за Д. Кларком:

         часові стрічки, які допомагають побудувати події в хронологічному порядку;

         мережеві діаграми зв’язують споріднені події в одну ідею або концепцію;

         кругові діаграми  дозволяють групувати події, щоб проілюструвати потенційно корисні концепції, ідеї;

         інформаційні сітки, карти й графіки допоможуть підрахувати повторювані події й підвести до висновку;

         діаграми Венна  й складні матриці  дозволяють сортувати інформацію із множинних категорій;

         індуктивні вежі з’єднують фактичні припущення й виводять індуктивний висновок, формуючи основи для теорій і перспектив.

         Прийоми «З висоти пташиного польоту – до землі»:

         концептуальні карти, які використовуються для систематизації інформації, виявлення істотних ознак досліджуваних явищ, подій;

         оціночна шкала,  лінія «за/проти»  може допомогти учням розглянути подію за допомогою протилежних аргументів;

         силові поля-діаграми допомагають побачити антитези;

         причинні ланцюжки дозволяють створити модель процесу, наприклад, такого, як сюжет роману;

         дерева рішень  сприяють виробленню  шляхів до розв’язку проблеми при наявності декількох варіантів;

         фішбоун (риб’ячий кістяк) допомагає структурувати процес, ідентифікувати можливі причини проблеми;

         кластер дозволяє в систематизованому виді представити більший обсяг інформації (ключові слова, ідеї);

         ментальні карти – зручний інструмент для відображення процесу мислення й структурування інформації у візуальній формі.

         В 2007 році в своїй дипломній роботі  «Періодична таблиця методів візуалізації  для керівництва»  Ральф Лендлер і Мартін Еплер (Ralph  Lengler & Martin J. Eppler) систематизували 100 методів візуалізації  для усвідомленого й більш точного підбору методу візуалізації під конкретну задачу та особливості тексту, з яким будуть працювати учні, планований результат і шлях пізнання (дедуктивний або індуктивний).

         Для  вчителів, які вирішили працювати з цими прийомами, автори технології ЧПРКМ розробили низку порад:

  • поясніть учням,  як буде вивчатися матеріал, які способи його

    графічної організації будуть використані;

  • використовуйте на стадії виклику схему, представте її на дошці;
  • починайте із простих форм графічної організації матеріалу, дійте

   послідовно, пояснюйте кожний крок;

  • забезпечте учнів матеріалом (аркуші паперу, маркери);
  • допомагайте групам, давайте поради по ходу роботи;
  • зупиняйтеся під час роботи, перевіряйте розуміння, відзначайте

    успіх;

  • обговоріть представлений матеріал. Поговоріть про те, де можна

    використовувати таку форму роботи;

  • порівнюйте результати, досягнуті командами (групами).
  • дайте можливість використовувати застосований прийом у
        майбутньому.

Графічні організатори можна застосовувати в роботі з учнями будь-якого віку на матеріалі будь-якого предмета. Деякі з них широко відомі й використовуються досить часто. Та переважна більшість все ще залишається поза увагою широкого вчительського загалу.  Можливо, це відбувається тому, що описи прийомів надаються, здебільшого, без прикладів або з одним прикладом для якогось конкретного предмету. Тому розглянемо  приклади застосування деяких прийомів візуалізації  під час проведення уроків світової літератури.

До  найпоширеніших графічних організаторів належать таблиці:  концептуальна, зведена, таблиця-синтез, таблиця «ЗХД» тощо.

 

ПРИЙОМ «КОНЦЕПТУАЛЬНА ТАБЛИЦЯ»

Прийом «Концептуальна таблиця» застосовується, коли потрібно порівняти три або більше аспектів і питань. По горизонталі розташовується те, що підлягає порівнянню, а по вертикалі – різні риси й властивості, за якими це порівняння відбувається.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 5-й клас. С.Я. Маршак. Казка-п’єса

«Дванадцять місяців».  Протиставлення образів пасербиці та мачухи і її

рідної дочки.

ЛІНІЇ ПОРІВНЯННЯ

Ставлення до роботи

Ставлення до інших

Поведінка один з одним

Риси характеру

ПАСЕРБИЦЯ

 

Працьовита: збирає хмиз, виконує хатню роботу, працює на городі

Любить людей, ставиться до них з повагою, любить звірів, бережно ставиться до природи

Не відповідає грубістю на грубість мачухи та її дочки, жаліє їх, коли вони перетворилися на собак

Добра, щира, вихована, чемна, працьовита

РІДНА ДОЧКА

Лінива, нічого не робить вдома

Зневажливо ставиться до людей, любить лише себе, живе лише для себе

Грубо поводиться з матір’ю, пропонує їй піти самій по проліски

Жадібна, зла, підступна, брехлива, егоїстична, ледача, невихована

МАЧУХА

Використовує пасербицю, змушує її тяжко працювати, відправляє збирати хмиз у стужу

Зневажливо ставиться до людей, любить лише себе

Свариться з донькою через шубу

Жорстока, безсердечна, зла, підла, лиха, жадібна

 

ПРИЙОМ «ЗВЕДЕНА ТАБЛИЦЯ» (описана Дж. Беллансом)

У «Зведеній таблиці» лінії порівняння, тобто характеристики, за якими учні порівнюють різні явища, об’єкти та інше, формулюють самі учні. Категорії порівняння можна виділяти як до читання тексту, так і після його прочитання.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 7-й клас. М.В. Гоголь. Повість «Тарас Бульба». Порівняльна характеристика Остапа і Андрія (уривок).

ОСТАП

ЛІНІЯ ПОРІВНЯННЯ

АНДРІЙ

На вигляд суворий і мужній

ЗОВНІШНІСТЬ

Більш ніжний і гарний

Здібний, але навчатись не хотів

СТАВЛЕННЯ ДО НАВЧАННЯ

Навчався охоче й без напруги

Чесний, прямолінійний, не вмів хитрувати, ніколи не підводив товаришів

РІЗНІ РИСИ ХАРАКТЕРУ

Більш винахідливий, хитрий, вмів ухилитися від покарання

Палко любив Батьківщину, віддав за неї життя

СТАВЛЕННЯ ДО БАТЬКІВЩИНИ

Зрадив Батьківщину заради прекрасної полячки

 

ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ «Т-СХЕМА»»

Т-схема – графічний організатор, що має  дві колонки, в яких

фіксуються відповіді «так-ні», аргументи «за-проти» або ліва колонка

 відводиться під позитивні асоціації, а права – під негативні.

ПРИКЛАД  ЗАСТОСУВАННЯ: 10-й клас. Ч. Діккенс. «Пригоди Олівера Твіста».

Діяльність героїв у романі «Пригоди Олівера Твіста, яка викликає  позитивні і негативні асоціації.

ПОЗИТИВНІ АСОЦІАЦІЇ

НЕГАТИВНІ АСОЦІАЦІЇ

допомога безпритульним дітям наданням їжі, житла, медичної допомоги родиною Мейлі та містером Браунлоу

нелюдське утримання  дітей в робітних будинках

захист від неправильного судочинства судді Фенга

обкрадання бюджету   дитячих закладів

гуманне ставлення до дитини з боку позитивних героїв

жорстоке ставлення до дітей-підмайстрів

захист від різноманітних ловців дитячих душ

залучення дітей до злочинної  діяльності

встановлення опіки, всиновлення

крадіжки

 

викрадення дітей

 

вбивство

 

боротьба за спадщину з використанням підступних засобів

 

ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ «М-СХЕМА»»

М-схема – графічний організатор, що складається з трьох колонок. У

першу колонку вписують позитивні оцінки (риси, якості), у другу – нейтральні, до третьої – негативні. Після обговорення  матеріалів усіх трьох складають оцінку досліджуваному явищу.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 10-й клас. Ч. Діккенс. «Пригоди Олівера Твіста».

Герої роману, які викликають позитивні, негативні й нейтральні асоціації.

ПОЗИТИВНІ АСОЦІАЦІЇ

НЕЙТРАЛЬНІ АСОЦІАЦІЇ

НЕГАТИВНІ АСОЦІАЦІЇ

Стара леді на фермі

Ненсі

 

 

 

 

 

Містер і місіс Бамбл

Старий сторож

Місіс Менн, повитуха Саллі

Містер Браунлоу, доктор Лосберн, містер Грімуїг

Сажотрус Гемфілд, трунар Сауербері

Володар книгарні

Чарлі Бейтс

Ной Клейпол, Шарлотта

Місіс Мейлі, міс Роза Мейлі

ДжоДаукінс, Фейгін

Гаррі Мейлі

Білл Сайкс, Монкс

 

ПРИЙОМ «ДИСКУСІЙНА СІТКА ЕЛВЕРМАНА АБО «ПАВУТИНКА» ДИСКУСІЇ»

Учитель формулює проблему (можна бінарне запитання), над якою працює клас. У двох колонках «Так» – «Ні» фіксуються аргументи, що схвально або заперечно відповідають на проблему. Після обговорення

записується спільний висновок в нижній колонці таблиці.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ:  9-й клас. Дж. Й.В. Гете. Драматична поема «Фауст».

ЗЛОЧИННИЦЯ

ПРОБЛЕМА

ЖЕРТВА

1. Отруїла матір

 

 

2. Звинувачує себе в

    загибелі брата

3. Вбила дитину

 

 

 

 

4. Повністю підкорилася

    пристрасті

Маргарита – жертва чи злочинниця?

1. Не знала, що зілля, яке дав Фаусту Мефістофель, – отрута

2. Шпагу Фауста насправді

    скерував Мефістофель

3.  Вбивство  дитини  здійснила в стані такого затьмарення розуму, коли людина за свої вчинки не відповідає

4. Кохала щиро й

    самовіддано

      До зустрічі з Фаустом дівчина жила тихо й спокійно. Кохання до нього перевернуло  її життя. Заради коханого Маргарита йде на все.  Пристрасть, якою вона  одержима,  втягує її у вир страшних подій.

       В Маргариті багато хорошого, доброго, чистого. Та це добре й хороше пасивне. Сама по собі вона поганого не вибрала б, але життя примусило її до цього. Тому ми вважаємо, що Маргарита і жертва, і злочинниця.

 

 

ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ-СИНТЕЗ» (описана В.О. Загашевим)

         На стадії виклику вчитель пропонує учням тему або питання, що

відображає основний зміст тексту. Учні підбирають ключові слова, фрази, які, як їм здається, можуть бути опорними в тексті, запропонованому для вивчення згодом. Вони самостійно (або в групі) заповнюють першу частину верхньої  графи  таблиці,  далі пропонується сам текст. Після прочитання або слухання тексту таблиця заповнюється повністю.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 6-й клас. А.П. Чехов. Оповідання «Товстий і тонкий».

КЛЮЧОВІ СЛОВА (СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ)

ЦИТАТИ З ТЕКСТУ, ПОВ’ЯЗАНІ З ЦИМИ СЛОВАМИ

ЧОМУ ЦЯ ЦИТАТА (ДУМКА, МІРКУВАННЯ) ВАЖЛИВА ДЛЯ МЕНЕ

ДО ЧИТАННЯ ТЕКСТУ

  1. Знайомі

 

  1. Товстий
  2. Тонкий

 

  1. Протиставлення

ПІСЛЯ ЧИТАННЯ

зустрілися два приятелі…

 

… один товстий, другий тонкий.

 

 

Служу, милий мій! Колезьким асесором уже другий рік, і Станіслава маю.

Я вже до таємного дослужився... Дві звізди маю...

ПІСЛЯ ЧИТАННЯ

Цікаво, як поводяться люди після довгої розлуки.

Це не тільки фізична ознака, а й характеристика за матеріальним станом.

Відрізняються своїми

досягненнями в житті.

ПІД ЧАС ЧИТАННЯ

  1. Приятелі

 

  1. Товстий

 

 

 

  1. Тонкий

 

 

 

 

  1. Друзі дитинства

 

 

  1. Бідний

 

 

 

 

  1. Багатий

 

  1. Чинопочитання

 

 

 

 

 

 

 

ПІД ЧАС ЧИТАННЯ

… зустрілися два приятелі: один товстий, другий тонкий.

… щойно пообідав на вокзалі, і його губи лисніли від масла, мов стиглі вишні. Пахло від нього хересом і флер-д’оранжем.

… щойно зійшов з вагона і був нав’ючений чемоданами, клунками та коробками. Пахло від нього шинкою і кофейною гущею.

… приятелі тричі поцілувалися і дивилися один на одного очима, повними сліз. Обидва були приємно здивовані.

Платня погана...  Дружина уроки музики дає, я портсигари приватно з дерева роблю.  По карбованцю за штуку продаю.  Перебиваємось сяк-так.

Я вже до таємного дослужився... Дві звізди маю...

Друг, можна сказати, дитинства, і раптом вийшли в такі вельможі!  
Ми з тобою друзі дитинства - і до чого тут це чинопочитання!

… на обличчі тонкого було стільки благоговіння, солодкуватості і шанобливої кислоти, що таємного радника занудило.

ПІД ЧАС ЧИТАННЯ

Приятелі в поведінці мають бути рівними.

Товстий – дійсно багата людина.

 

 

Тонкий живе небагато.

 

 

 

 

Колишні друзі раді зустрічі один з одним.

 

 

Підтверджує те, що тонкий не досягнув високого положення.

 

 

Підтверджує високий статус товстого в суспільстві.

Показує, як змінилась поведінка тонкого.

Демонструє, що для товстого неважливе становище його шкільного друга. Ставлення автора до проблеми чинопочитання.

 

ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ «ЩО? ДЕ? КОЛИ? ЧОМУ?»»

   Це простий і знайомий прийом. Таблиця заповнюється на стадії

осмислення по ходу роботи з інформацією.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 5-й клас. С.Я. Маршак. Казка-п’єса «Дванадцять місяців» (уривок).

ХТО?

ЩО робить?

ДЕ робить?

КОЛИ робить?

ЧОМУ робить?

ПРОФЕСОР

Просить написати текст

В класній кімнаті

Під час уроку

Хоче, щоб королева була грамотна

Вчить спочатку думати, а потім робити

В класній кімнаті

Під час уроку

Хоче, щоб королева була мудрою

Сварить за поведінку по відношенню до падчерки

В лісі

Під час зустрічі королеви з падчеркою

Вважає це жорстоким

 

ПРИЙОМ «ТАБЛИЦЯ «ЗХД»» (описана Д. Огл)

Суть стратегії «Таблиця «ЗХД»» полягає в добуванні відомих фактів і положень із нового матеріалу, у фіксації питань, які з’являються,  а також питань, які викликають потребу в нових знаннях.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 9-й клас. Дж. Байрон. Поема «Мазепа».

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

Іван Мазепа – політичний діяч

Іван Мазепа – меценат

Український гетьман  був відомий Європі як герой романтичного міфу

Цю легенду зробив відомою Вольтер

 

 

 

Джордж Байрон в поемі «Мазепа» показав його як романтичного героя

 

 

 

 

Чому виник романтичний міф про Мазепу?

 

 

Які реальні події відображено в поемі Джорджа  Байрона?

Які риси романтичного героя має Мазепа?

 

 

 

 

 

Чи схожий Мазепа на інших героїв Байрона?

 

 

 

Міф виник завдяки Яну Пасеку, польському шляхтичеві, з яким Мазепа посварився під час служби в короля Казиміра.

В поемі відображено відступ Карла і Мазепи в Бесарабію після поразки під Полтавою.

Мазепа в поемі – виняткова особистість, яка потрапила в виняткові обставини. Він мужньо протистоїть випробовуванням під час руху коня, а в оточенні Карла виглядає самотнім.

Мазепа не схожий на «байронічних» героїв поета.

 

ПРИЙОМ «ІНСЕРТ»

Основна мета графічного організатора «ІНСЕРТ» – спонукати учнів до відстеження власного розуміння інформації, яка читається, використовуючи певне маркування. Стратегія концентрує увагу не тільки на відомому їм матеріалі, але й на новому, навчає сумніватися в інформації, яка надається,  ставити питання, які виникають у процесі роботи над текстом.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ: 9-й клас. Дж. Байрон. Поема «Мазепа».

Після обговорення запропонованого тексту за планом стратегії заповнюється таблиця:

V - відома інформація

  • суперечить 

   уяві

+   цікаве і несподіване

? незрозуміле, хочу довідатися більше

Гетьман

Служив при гетьманах Дорошенку і Самойловичі

Був гетьманом 22 роки

Став  спільником Карла ХІІ

Отримав поразку

Закінчив Єзуїтську колегію

 

Навчався в Німеччині, Франції, Голландії, Італії

Піднесення церковно-релігійного життя і культури

Мазепа-меценат

Чому похований у місті Гарац (Румунія)

ПРИЙОМ «ЩОДЕННИК ПОДВІЙНИХ НОТАТОК»

В основі прийому лежить коментування тексту. Він сприяє формуванню вміння інтерпретувати інформацію, знаходити асоціації,

пропускаючи інформацію через особистий досвід.

ПРИКЛАД ЗАСТОСУВАННЯ:  9-й клас. О.С. Пушкін. Роман «Євгеній Онєгін».

     ФРАЗА  З  ТЕКСТУ

   МОЇ  МІРКУВАННЯ

  1. Але яка нудота, боже, при хворім день і ніч сидіть, не покидаючи й на мить! 
    Яке лукавство двоязике - напівживого розважать, йому подушку поправлять, 
    Журливо подавати ліки, зітхать і думку берегти: «Коли ж візьмуть тебе чорти!»

2. Він по-французьки, як годиться, міг розмовляти і писать, мазурку легко танцювать, умів незмушено вклониться; тож присуд був йому один: 
Люб'язний і розумний він.

1.Євгеній Онєгін нещирий у почуттях до дядька, він збирається доглядати за ним заради спадщини.

 

 

 

2. По-перше, ми бачимо, що саме цінувалося в світському товаристві. По-друге, можна зробити висновок, що Онєгін цілком відповідав усім вимогам світського товариства.

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛA

  1. Дулама М. Е. Розвиток критичного мислення засобами використання таблиць // Перемена, Т.6, №2, 2005.
  2. Заир-Бек С.И., Муштавинская И.В. Развитие критического мышления на уроке. М.: Просвещение, 2004.
  3. Кларк Дж. Г. Использование визуальных организаторов для

фокусирования на мышлении / пер. с англ. Е. Н. Волков, 2009. –[электронный ресурс]. Режим доступа:

http://evolkov.net/mapping/index.html.

  1. Макаренко В.О., Туманов О.О. Як опанувати технологію критичного мислення. Харків. «Видавнича група «Основа»» «Тріада +», 2008.
  2. Марченко О.Г. Формування критичного мислення школярів. Харків. Видавнича група «Основа». ПП «Тріада +», 2007.
  3. Халперн Д. Психологія критичного мислення. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://lib.rus.ec/b/214789/read

 

Категорія: Мої статті | Додав: Mila (15.03.2015)
Переглядів: 6852 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0